Ainola
Palvelukeskus Ainola sijaitsee Helsingin Puotilassa erinomaisten liikenneyhteyksien varrella, Itäkeskuksen vieressä. Ainolassa tarjoamme tehostettua palveluasumista, ”tavallista” palveluasumista ja vaikeavammaisten päivätoimintaa. Siellä toimii kerran viikossa myös viittomakielinen vanhusten ryhmä. Ainolan kotipalveluita saa 30 asiakasta, heistä 17 maahanmuuttajataustaisia.
Tehostetun palveluasumisen asukaspaikat: 15 kpl. Nämä asukkaat saavat tukea ympäri vuorokauden.
Palveluasumisen paikat: 6 kpl. Asukkaat saavat tukea ja ohjausta sovitusti.
Vaikeavammaisten päivätoiminta: 8 kävijää
Viittomakielinen vanhusten ryhmä: 5-8 kävijää
Kotiin annettavat palvelut: 30 asiakasta, joista 17 maahanmuuttajataustaisia
Vuonna 2018
Panostimme yksilöllisiin keskusteluihin ja jokaisen asiakkaan omien toiveiden ja tarpeiden tarkoituksenmukaiseen toteutumiseen. Asiakkaita on tuettu ja rohkaistu tekemään päätöksiä ja ottamaan vastuuta omista asioista. Jotta tähän tavoitteeseen päästäisiin, se on vaatinut joustavuutta Ainolan tapoihin ja ohjaajien toimintaan. Keskityimme erityisesti asiakkaiden itsemääräämisoikeutta tukeviin koulutuksiin, joita järjestimme kaksi vuoden aikana. Lisäksi kouluttauduimme syömishäiriöiden tunnistamiseen ja mietimme, kuinka ohjaustyössä tuemme henkilöä, jolla tällainen häiriö on.
Vuoden aikana kehityimme erityisesti asiakkaan ymmärtämisessä. Tämä on vaatinut meiltä keskittymistä, rauhoittumista ja aitoa läsnäoloa. Asiakkaan arvojen ja valintojen tukeminen sekä joustava työote on vähentänyt haasteellisen käyttäytymisen tilanteet lähes nollaan.
Helsingin kaupunki teki auditointikäynnin vaikeavammaisten päivätoiminta Louhelaan. Auditointiraportissa todetaan mm. seuraavaa: ”Palveluntuottaja, palvelukeskus Ainola, tukee asiakkaan vuorovaikutusta ja kommunikaatiota erittäin hyvällä tavalla. Tämä on edellytys siihen, että itsemääräämisoikeus toteutuu hyvällä tavalla toiminnassa ja lisäksi käytetään tuettua päätöksentekoa. Toiminta on myös hyvin strukturoitu. Yksikön johtaminen ja henkilöstöjohtaminen on suunnitelmallista ja eteenpäin katsovaa. Ilmapiiri on positiivinen ja innostava. ”
Asiakkaan arvojen ja valintojen tukeminen sekä joustava työote on vähentänyt haasteellisen käyttäytymisen tilanteet lähes nollaan.
Helsingin kaupungin auditoijat haastattelivat myös asiakkaita. Loppuraportissa todettiin, että päivätoimintakävijöiden mukaan on mukava tulla Louhelaan ja asiakkaat saavat itse päättää mihin toimintoihin osallistuvat.
Tärkeänä pidettiin keskustelua toisten kanssa. Asiakkaat pitivät työtehtäviä hyvinä ja monipuolisina. Kerrottiin mm. tehtävistä lehdenlajittelussa, Fidalla, pullojenlajittelupisteessä ja ruokahuollossa. Asiakkaat kokivat, että ohjaajilta saa aina tarvittaessa apua ja tukea.
Omaiset ovat tärkeimpiä yhteistyökumppaneitamme. Olimme mukana viittomakielialan toimijoiden verkostossa, jossa ovat Kuurojen Liitto, Kuurojen Kansanopisto, evankelis-luterilainen seurakunta, HUS erityispoliklinikka, HUS kuulokeskus ja Aspa-säätiö. Lisäksi teimme yhteistyötä Autismisäätiön sekä Helsingin kaupungin päivä- ja työtoimintayksiköiden kanssa.
Ainola lukuina
22
25
27
22