Meidän arvomme
Asiakkaamme ovat oman elämänsä parhaita asiantuntijoita. Tämä on johtoajatuksemme kaikessa toiminnassamme. Meille on tärkeää, että kuuntelemme asiakkaitamme ja he saavat itse tehdä omaa elämäänsä koskevia valintoja ja päätöksiä.
Palvelutaloissamme ohjaajat ja asukkaat keskustelevat joka päivä kunkin asukkaan toiveista ja tavoitteista esimerkiksi silloin, kun he päättävät yhdessä asukkaan päivä- ja viikko-ohjelmasta. Kutsumme tätä arvolähtöiseksi ohjaustyöksi. Se varmistaa, että jokaisen asiakkaamme yksilöllinen palvelusuunnitelma todella toteutuu.
Rohkaisemme asiakkaitamme ottamaan vastuuta omista asioistaan. Käymme vuoropuhelua myös ns. arvokarttojen avulla, jotta asukkaamme pääsevät kommunikoimaan heille helpoimmalla tavalla, kirjoittamalla tai kuvilla.

”Olen todella innoissani viittomakielen opinnoista. Harjoittelen iltaisin kotona uusia viittomia seuraavaa päivää varten, joten kehityn joka päivä. Mikään aikaisempi työ ei ole ollut näin antoisaa.”
Daniel Cegielski
ohjaaja, oppisopimuskouluksessa (Sampola)
Panostimme ihmislähtöiseen työotteeseen myös vuonna 2018; kaikki työntekijämme saivat koulutusta siitä, kuinka voimme edelleen parantaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta. Lisäksi ohjaajien ja palvelutalojemme asiakkaiden keskusteluja lisättiin. Itsemääräämisoikeus oli teemana myös asiakkaidemme läheisten kanssa.
Aktiivinen arki
Hyvään arkeen kuuluu myös se, että asiakkaamme saavat toteuttaa itseään ja tehdä heille mieluisia asioita. Palvelukeskusten asiakkaat ulkoilevat ja harrastavat muuta arkiliikuntaa päivittäin oman kunnon ja mielenkiinnon mukaan.
Meillä myös touhutaan ja harrastetaan ahkerasti. Palvelutaloistamme käydään retkillä, teatterissa, Tallinnassa, harrastetaan teatteria, uimista, käsitöitä jne.
Henkilöstö
Toimintamme selkärankana ja tärkeimpänä voimavarana on ammattitaitoinen, osaava ja viittomakielen taitoinen henkilöstö. Säätiössämme on 227 työntekijää, joista kuuroja viittomakielisiä 46, eli noin joka viides.
Panostamme jatkuvasti henkilöstömme koulutukseen. Ammatillisen osaamisen jatkuva päivittäminen, kunkin työntekijän tarpeiden mukaan räätälöitynä, turvaa sen, että asiakkaamme saavat laadukkaita palveluita.
Arvomme tiivistettyinä
Asiakaslähtöisyys: Mahdollistamme ja tuemme asiakkaitamme kohti omien arvojen mukaista ja näköistä elämää, käytämme arvolähtöisen ohjaustyön menetelmiä, mm. arvokarttaa ja arvoanalyysiä.
Vastuullisuus: Toimintaamme ohjaavina arvoina ovat asiakkaan kunnioittaminen, asiakkaan tasavertainen kohtaaminen, oikeudenmukaisuus ja vastuu. Säätiön henkilöstöohjelma sisältää tasa-arvosuunnitelman. Henkilöstön kokemuksia tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta selvitetään henkilöstökyselyn avulla. Tunnistamme vastuullisen roolimme viittomakielisten yhteisöjen rakentajana ja ylläpitäjänä. Säätiö pyrkii vastuullisella taloudellisella toiminnalla takaamaan perustehtävän mukaisen toiminnan ja laadukkaiden palveluiden toteuttamisen myös pitkällä aikavälillä. Huomiomme toiminnan ympäristövaikutuksia omassa toiminnassamme ja edellytämme niiden huomioimista myös yhteistyökumppaneiltaan.
Oikeudenmukaisuus: Asiakkailla on oikeus saada tarvitsevansa palvelut. Toteutamme mitä lupaamme. Henkilöstöllämme on oikeidenmukaiset työehdot.
Avoimuus: Keräämme säännöllisesti kehittämistoiveita ja palautteita toiminnastamme asiakkailta, henkilöstöltä ja sidosryhmiltä. Palvelukeskuskohtaiset neuvottelukunnat ja ohjelmakohtaiset kehittämisryhmät pääsevät vaikuttamaan toiminnan kehittämiseen ja toteuttamiseen alueellisesti.